neděle 2. října 2016

Kniha vs. e-book vs. audiokniha

V tomhle článku jsme se rozhodli zprostředkovat naše názory a postřehy k jednotlivým, a v dnešní době velmi rozšířeným, platformám knih.

František

U klasické knížky jsme začínali všichni. Už jako malí jsme na nočníku drželi nějaké to leporelo a četli si. Ve školním věku se nám do rukou dostaly slabikáře a začali jsme objevovat krásu jednotlivých písmenek a spojovali je do slov. De facto knížka v papírové podobě byla Alma mater pro každého z nás. Osobně jsem na knihu v hmatatelné podobě do nedávna nedal do pustit, až do té doby než jsem objevil a hlavně vyzkoušel e-book. Fyzická kniha zabírá nějaké to místo a nechcete-li, aby to u vás vypadalo jako v knihovně (někteří by to pravděpodobně uvítali), tak je jen jedna možnost. Knihy můžete po přečtení posílat dá, teda pokud nejste typ sběratele-knihomola, který ty knížky prostě potřebuje, jako jsem já. Co rozhodně musím vyzvednout oproti její elektronické podobě nebo audio verzi, je vůně nové knížky, když si ji nesete z knihkupectví domů.

Moji top platformou je e-book, kdysi jsem se této formě zprvu bránil zuby, nehty a teď nechápu proč. Když někam jedete, vezmete si s sebou čtečku, která moc neváží a v níž máte de facto celou knihovnu, nemusíte proto s sebou tahat mnohem těžší knihu/knihy. Já většinou čtu při cestě do práce a z práce, ušetřené místo v tašce je k nezaplacení (krom toho se mi většinou u měkké vazby podařilo ohnout rožky). Elektronická verze má však tu nevýhodu, že je povětšinou šita horkou jehlou a nad výsledkem se občas musí přivřít oči. U některých knih (na některých si dávají nakladatelé záležet) se mi stalo, že jsou slova oddělena, tak až to bije do očí, chybí písmenka či je ve slovech překlep. Zkrátka v něm najdu více chyb než v klasické knize. Výhodou oproti papírové verzi je však příjemnější cena při pořízení elektronické knihy. Když to však vezmu do důsledku je počáteční investice do čtečky poměrně nákladnou záležitostí, ale myslím si že se vyplatí. Jen tak pro úplnost, já čtu na Kindle Paperwhite 2 a naprostá spokojenost.  


Audio knihy u mě zcela propadly. V první řadě se z nějakého důvodu nemůžu soustředit na příběh, pokud ho už neznám, proto si knihu neužiju a myšlenky pořád putují někam jinam. A navíc většinou u poslouchání usnu. U audio knih, jenž jsem zkoušel a znal, mi na příklad nesedla osoba toho, kdo tu knihu četl nebo některá čtená slova mi trhala uši. Příklad můžu dát u Harryho Pottera a Vězeň z Azkabanu, kdy profesor Lupin byl čten jako Lupíííín, což bylo opravdu nepříjemné poslouchat. Audio platforma je však většinou dražší než předchozí dvě alternativy, ale na druhou stranu máte-li zaměstnání jako je například obchoďák, kdy jste většinu času na cestách je tohle mnohdy jediná alternativa, jak být ve spojení s literaturou. 


Denča

Možná jsem staromódní, možná jen nerada experimentuji, každopádně u mě pořád vede klasická kniha. Držet něco v ruce, něco opravdového - už jen pro ten pocit se prostě nemůžu vzdát "obyčejné" knihy. Samozřejmě má papírová kniha oproti e-book jisté nevýhody. Od zabírání místa, jak v domácnosti, tak v tašce (ano, cestování s více než jednou knihou je při potřebě šetření místa v kufru takřka bolestný zážitek), přes neekologičnost až po neekonomičnost. Přesto není lepšího pocitu než si sednout s papírovou knihou v ruce, cítit vůni papíru, otáčet stránky...

E-book, jak to říct, prostě není ono. Jsem člověk bojující horko těžko s jakýmkoliv sebejednodušším elektronickým zařízením, navíc se na elektronickou verzi psaného slova nemůžu plně soustředit. Výhody čtečky knih ani vyjmenovávat nemusím - je jich plno. Nějak si neumím představit, že bych četla všechny svoje knihy v elektronické podobě. Vyžívám se v nákupu knih, dokážu strávit spoustu času v knihkupectví (a bohužel odejít o několik set korun lehčí). E-book by mi sice zjevně ušetřil pár slz při prohlížení mého bankovního účtu, za to by mi vzal jednu z mých oblíbených činností (a jediné věci, kterou ráda nakupuji!).


Audioknihy jsou milé. Ano, milé - to je to slovo, co mě napadne při popisu audioknih. Matně si vzpomínám, že když jsem byla malá mohla jsem dokola a dokola poslouchat audio verzi Verneho knihy Dva roky prázdnin. U audioknih záleží hlavně na vypravěči jestli se vám kniha bude líbit anebo ne - tehdy se mi Dva roky prázdnin moc líbily...Teď už jsem lehce kritická co se audioknih týče. Neznám nikoho, kdo by tvrdil, že rád poslouchá knihy (což je možná moje vlastní chyba, je tu možnost, že lidi, kteří mají rádi audioknihy nechtějí být mými přáteli či známými?!). Před časem jsem zkoušela jednu z mých nejoblíbenějších autorek Agathu Christie a Deset malých černoušků - neúspěšně. Zkoušela jsem Harryho Pottera - taktéž neúspěšně. Na audioknihy je velice těžké se soustředit, plně zažít příběh, ponořit se do něho! Přesto musím podotknout, že audioknihy jsou milé, když si vzpomenu na Dva roky prázdnin, na foukání větru v pozadí, uklidňující hlas vypravěče...

Jaké platformě dáváte přednost vy a proč? Je něco co jsme nezmínili jako výhodu či nevýhodu nějakého z formátů? Zapomněli jsme na nějakou verzi knihy? Podělte se s námi v komentářích.

Žádné komentáře:

Okomentovat